הנצחת יקירים באמצעות אבן

מצבות נועדו כדי ליצור הנצחה לאנשים היקרים לנו מכל, ואולי זוהי הסיבה שהן נעשות מאבן מאז ומתמיד. אבנים הן חומר עתיק ביותר שקיים בכדור הארץ והן נצחיות, בדיוק כפי שהינו רוצים לשמור על זכרונות של אהובינו שאינם עוד איתנו. קיימות מצבות מעוצבות מאבן איכותיות שעליהן מציינים את שמו של הנפטר ותאריך הפטירה, ברוב המקרים מוסיפים מילים אישיות על הנפטר. קיימות מצבות זכרון ובשמם הידוע אנדרטאות, שמטרתן העקרית היא להלל אדם או אירוע הנצחה, ללא קשר למיקום של הקבורה של אותם אנשים או אדם. בשני המצבים אנו רוצים אלמנט מכובד, מרשים, שלא נעלם, שיחזיק למשך זמן ארוך את הזכרון החשוב, שימוש במצבות אבן איכותיות היא הבחירה הנכונה ביותר.

פעם, היום ובעתיד
בעבר המאוד רחוק היה נהוג לקבור את השלטון והעשירים במבני אבן, כגון מערות קבורה ומבנים שנוצרו ע”י האדם בהם נקברה כל המשפחה, כל אחד בזמנו. היום כמובן שמנהג זה אינו קיים ונהוג לקבור כל אדם בצורה אישית בחלקה משלו.

בעולם כולו נפוץ כבר מספר עשורים להציב מצבות שהן אמירה אישית, לא רק בכיתוב שעל המצבה אלא גם בצורת המצבה ועיצובה, כנראה שעם התפשטות תפיסת חופש הביטוי וחירות הפרט. גם בישראל נוהג זה הפך לנפוץ, וכיום ניתן למצוא מצבות רבות שחורגות מהסטנדרט ששלט פעם בתפיסת מראה האבנים למצבות.

ביטוי אישי על מצבות
ניתן למצוא דרכים שונות לבטא את אישיותו של המונצח במצבה, בין אם מדובר במצבת קבורה או מצבת זכרון. כאשר מדובר במצבות קבורה, נהוג להתשמש באבנים למצבות ופחות בסלעים גדולים, בשל הגבלת הגודל. כאשר מדובר במצבות זכרון, משתמשים דווקא בסלעים למצבות, דווקא בשל הרצון לפאר ולהגדיל את האדם או הארוע המונצח. כיום ישנן אבנים למצבות שמציעות אינספור אפשרויות של צבע, מרקם וצורה, ובזכות התפתחות הטכנולוגיה בימינו, אפשרוות העיצוב הצורני של המצבה הן כמעט בלתי מוגבלות, כך שכל אדם יכול למצוא את הדרך המדויקת בה ירצה להנציח את הנפטר.

כל האפשרויות
ישנו  מבחר עשיר מאוד של סלעים ואבנים אותם ניתן לשלב במצבות ואנדרטאות שונות. ניתן ליצור את המצבות כולן ממצבות אבן איכותיות וניתן לשלב אבנים בתוך מצבות בצורות שונות. ישנן אבני זכוכית צבעוניות וחצי שקופות המעניקות מימד צבעוני לכל מצבה ומאירות על אישיות הנפטר, ישנן אבני שיש שחורות וחמורות סבר, שמדגישות את חוויתה אבדן של המשפחה. ישנם סלעי “מקופלת” בגוונים שונים, המעניקים צורה טבעית ופראית למצבות ועוד ועוד. גם מגוון הצורות אותן ניתן לפסל הוא כמעט בלתי מוגבל, עם החלקת הסלע או בלי, אובלי או ניצב, פיסולי ממש או מרובע. היום כבר אפשר להנציח את אהובינו בצורה הטובה ביותר.